Islam as a means of articulation of interests. Religious fundamentalism as a kind of legitimization of political leadership
Abstract
Discussion on the ways of development and the historical choice of the Islamic world between the national and religious idea of the creation of community, born in the 19-th century, remains valid today. Varieties of interpretations of Islam are actively used by various political forces in the name of the articulation of their own interests.
The 2 nd half of the 20-th century formed the demonstrational effect of the coming to power of the political movements of Islam as peaceful, and by force. Against the background of rutinization of the nationalism authority and the emerged social rejection of the extreme fundamental manifestations of Islam a kind of symbiotic currents of political Islam with a new ideology are born in the last decades of the 20th century and the beginning of the 21st century , attempting to synthesize the doctrine of nationalism with the concept of Islamic democracy.
References
1. Коран. Пер. И.Ю. Крачковского. М., 1990.
2. Аль-Кавакиби Абд ар-Рахман. Природа деспотизма и гибель порабощения. М., 1965.
3. Ахмедов В.М. Социально-политические процессы в арабских странах Ближнего Востока. М., 2008.
4. Васильев Л.С. История Востока. М., 1998.
5. Гольдциер И. Культ святых в исламе (Мухаммеданские эскизы). М., 1938.
6. Губер А.А., Ким Г.Ф., Хейфец А.Н. Новая история стран Азии и Африки. М., 1982.
7. Дорошенко Е.А. Шиитская традиция и революция 1978-1979 гг. в Иране // Политические отношения на Востоке: общее и особенное. М., 1990.
8. Левин З.И. Арабские вольнодумцы ХХ столетия // Религия и секуляризм. М., 1993.
9. Марраш Ф.Ф. "Чаша права" // Степанянц М.Т. Ислам в философской и общественной мысли зарубежного Востока (ХIХ-ХХ вв.). М., 1974.
10. Микаелян Н.Р. Мусульманский коммунализм как фактор формирования политического сознания в Пакистане (70 - конец 80-х гг.) // Политические отношения на Востоке: общее и особенное. М., 1990.
11. Мюллер А. История ислама от основания до новейших времен. Т. 1. СПб., 1895.
12. Религия и секуляризация на Востоке / ред. Полонская Л.Р. М., 1993.
13. Сикоев Р.Р. Афгани Дж. Письмо к османскому халифу // Ближний Восток и современность. № 32. М., 2007.
14. Степанянц М.Т. Ислам в философской и общественной мысли зарубежного Востока (ХIХ-ХХ вв.). М., 1974.
15. Чиркин В.Е. Традиционное мусульманское сознание и право // Идеологические процессы и массовое сознание в развивающихся странах Азии и Африки. М., 1984.
16. Adams Charles J. The Ideology of Maulana Maududi // South Asian Politics & Religion. Princeton, 1966.
17. Choudhury G.W. Constitutional Development in Pakistan. L., 1959.
18. Iqbal M. The Reconstruction of Religious Thought in Islam. Lahore, 1962.
19. Keddie N., Sayyid Jamal ad-Afghani. A Political Biography. L-A, 1972.
20. Kerr M.H. Islamic Reform. The Political and LegalTheories of Muhammad Abduh and Rashid Rida. Berkeley-L-A, 1966.
21. Religion, Politics and Social Changes in the Third World. N.Y.-L., 1971, p.114.