The theory of «official nationality» and education system reorganisation in Russia
Abstract
system in Russia during Nikolays I reign, in 20- 40th years of XIX century. The
theory has been put in a basis of imperial policy «An official nationality», which
kernel was made with an ideological triad of a monarchy - orthodoxy, autocracy, a
nationality. The theory had the purpose to subordinate all system of education in
the country to will of the monarch to avoid an opportunity of revolutionary shocks
in Russia; to carry out a policy of russification in all subordinated territories and
to enter imperial patriotism as the main element of ideology of autocracy in education
of Russian young men.
About the Author
А. ЗавражинRussian Federation
References
1. Сборник постановлений по министерству народного просвещения. - СПб., 1862.
2. Пресняков А.Е. Апогей самодержавия. Николай I. - Л., 1925.
3. Российские самодержцы. - М.: Международные отношения, 1985.
4. Карамзин Н.М. Записка о древней и новой России в ее политическом и гражданском отношениях. - М.: Наука, 1991.
5. Уваров С.С. Доклады министра народного просвещения С.С. Уварова императору Николаю I. //Река времен. Книга истории и культуры. - М.,1995. Кн. 1.
6. Ростовцев Я. И. Наставление для образования воспитанников военно-учебных заведений. Высочайше утвержденное 24 декабря 1848 г. - СПб.: Тип. военно-учебных заведений, 1849.
7. Никитенко А.В. Дневник. - Л., 1955. - Т. 1. - С. 141.
8. Мнение» о Кирило - Мефодиевцах гр. Орлова, поданное им императору Николаю // Наше минуле. Журнал исторii, литератури i культури. 1918. №2;
9. Доклад графа С.С. Уварова императору Николаю I// Наше минуле. Журнал исторii, литератури i культури. 1918. №2.
10. Об украинско - славянском обществе (из бумаг Д.П. Голохвастова) // Русский архив. 1982. № 7.