PUBLIC RELATIONS SERVICESS ACTIVITIES IN THE ORGANS OF GOVERNMENT: METHODOLOGICAL ASPECTS
Abstract
and government activities in the sphere of public relations
should be considered on the basis of the methodology which
is going back to commercial marketing. The author proves
that such approach allows to avoid ideologizing and idealization
of the public relationconcept. Besides, it helps observe
the relations of such concepts as advertising, public relations
and propaganda. The authors definition of public relations is
of some interest. He states that public relations area kind of
activities, carried out in the field of management and is directed
on ensuring the most effective communications between
the subject of activity and the social audience (from the point
of view of the management purposes).
References
1. Блажнов Е.А. Паблик рилейшнз: Приглашение в мир цивилизованных рыночных и обществен- ных отношений. - М.: Прогресс, 1994. - 251 с.
2. Блэк С. Введение в паблик рилейшнз. - Ростов н/Д, 1998. - 180 с.
3. Джугенхаймер Д.У., Уайт Г.И. Основы реклам- ного дела. - Самара: Федоров, 1996. - 479 с.
4. Зяблюк Н.Г. Индустрия управляемой информа- ции. (Паблик рилейшнз - система пропаган- ды большого бизнеса США). - М.: Политиздат, 1971. - 72 c.
5. Информационный бюллетень Российской ассо- циации по связям с общественностью. - 1992. - № 4. - 19 c.
6. Котлер Ф. Основы маркетинга: Пер. с англ. /Общ. ред. и вступ. ст. Е.М. Пеньковой. - М.: Прогресс, 1990. - 736 с.
7. Положение об информационных гарантиях предвыборной агитации, утвержденное Указом Президента Российской Федерации от 29.10.93 №1792, п.2. // СА РФ. - 1993. - № 44. - Ст. 4196.
8. Почепцов Г.Г. Паблик рилейшнз, или как успеш- но управлять общественным мнением. - М.: Альпина-Паблишер, 1998. - 214 с.
9. Связи с общественностью в политике и госу- дарственном управлении /Под общ.ред. д-ра филос. наук B.C. Комаровского. - М.: Изд-во РАГС, 2001. - 212 c.
10. Сэндидж, Чарльз и др. Реклама: теория и прак- тика. - М.: Прогресс, 1989. - 682 с.
11. Тульчинский Г. PublicRelations: Репутация, вли- яние, связи с прессой и общественностью, спон- сорство. - СПб., 1997. - 117 c.
12. Феофанов О.А. Что может политическая рекла- ма //Коммунист. - 1991. - № 12. - С. 51.
13. Хорава Ф.М. Становление российских Паблик рилейшнз как социального института. - М.: Аспект-пресс, 2000. - 330 с.
14. Шишкина М.А. Паблик рилейшнз в системе социального управления. - СПб.: СПбГУ, 2002. - 190 с.
15. Яковлев И. Паблик рилейшнз в организациях. - СПб., 1997. - 280 с. [4]
16. D. Newsom, Van Slike Turk, D. Kruckeberg. This is PR. The realities of public relations (sewenthedition). - Belmont: Wadsworth /Thomson Learning. - 200 p.
17. Websters New World Dictionary for Young Adults /Simon & Sinister. - New York, 1994. - 259 c.