Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

THE IMPLEMENTATION OF MANIPULATIVE POLITICAL TECHNOLOGIES IN MODERN POLITICS: TRUTH AND FICTION IN THE FILM "WAG THE DOG"

Abstract

The article considers the possibility of using manipulative political technologies by modern politicians the way it is shown in a Levinson’s movie “Wag the dog” (1997) (in Russian cinematography known as “Dodgery”). This article highlights the technology of distraction or attention switch aimed at the decrease of the critical perception of the information by the audience. In the case shown in the film people’s attention was distracted from the sexual scandal the participant of which was the US President just before the regular presidential elections. Taking into account the events that followed (a scandal caused by the sexual relations between the US President Bill Clinton and M. Lewinski - a trainee in the White house) we can’t say for sure if the film was or was not an attempt to hush up the forthcoming scandal.

About the Author

S. . Bystrov
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Бергер Т., Лукман П. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. - М.: Медиум, 1995. - 323 с. - URL: http://evolkov. net/soc.psychol/Berger.PLuckmann.T/index.html (дата обращения 13.04.2013)

2. Гринберг Т.Э. Политические технологии: ПР и реклама. - М.: Аспект Пресс, 2005. - 317 с.

3. Катлип А., Скотт М. Паблик рилейшенз: теория и практика. - М., 2007. - 487 с.

4. Федотова Л.Н. Паблик рилейшнз и общественное мнение. - М., СПб., 2003. - 352 с.

5. Ядрышников Е.В. Политические коммуникации в сети Интернет // Вестник МГУ. - Сер.12. Политические науки. - 2008. - № 5. - С. 86-91.

6. Шилина С. Коммуникативные технологии в системе отношений государства и общества // Власть. - 2013. - № 2. - С. 43-47.

7. Матвейчев О. Уши машут ослом. Сумма политтехнологий. - М., 2008.

8. Зверева В. Репрезентации и реальность // Отечественные записки. - 2003. - № 4. - С. 30-39.

9. Бурдье П. Социальное пространство и символическая власть. - М., 2005.

10. Делягин М. Камни по кустам. - URL: http:// delyagin.ru/articles/40707-kamni-po-kustam.html.

11. Маклюэн М. Психология массовых коммуникаций. - СПб, 2003. - С. 29.

12. Делягин М. Практика глобализации: игры и правила новой эпохи. - М., 2000.

13. Маркс К., Энгельс Ф. Соч. Т. 33. - С. 215.

14. Общий курс по коммуникациям в кризисных ситуациях, подготовленный специалистами Университета штата Оклахома (Dan Hunter, Darren Berry, Rebecca Goodrich-Hinton, Bill Lincicome) для Министерства обороны США. Источник: http://www.ou.edu/deptcomm/dodjcc/ (Перевод Л. Пигнастой).

15. Федорченко С.Н. PR-технология спиндокторинга // Электронный журнал «Вестник МГОУ». - 2011. - № 4. - URL: http://www.evestnik-mgou.ru/vipuski/2011_4/stati/politologiya/ fedorchenko.html

16. Степанищенко О.В. Политические ценности // Вестник МГОУ. Сер. История и политические науки. - 2011. - № 3. - С. 239.


Review

Views: 150


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)