Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

CORRELATION BETWEEN CIVIL AND RELIGIOUS PRINCIPLES USED WHILE DEVELOPING THE PROJECT OF INTRODUCTION UNIVERSAL PRIMARY EDUCATION IN RUSSIA AT THE TURN OF XIX-XX CENTURIES

Abstract

The article is devoted to the problem of reforming the system of elementary education in Russia at the turn of the XIXth-XXth centuries. The author analyses the main projects of introducing universal primary education through the conflict of civil and religious ideas in social consciousness. The evolution of power elite’s views in the sphere of the structure and organizational subordination of the primary education system is followed. The attitude of the Orthodox Church is also described. The reasons which didn’t allow to implement the project of introducing universal elementary education in pre-revolutionary Russia are analyzed.

About the Author

A. . Ivanova
Moscow State University of Instrument Engineering and Computer Science
Russian Federation


References

1. Малиновский Н.П. Деятельность Министерства народного просвещения по введению всеобщего обучения в земских губерниях // Русская школа. -1912. - № 1. Отд. III. - С. 48-58.

2. Малиновский Н.П. Законопроект о введении всеобщего обучения в обсуждении Государственного Совета // Русская школа. - 1912. - № 2. - Отд. III. - С. 54-68.

3. Статистический обзор народного образования в Московской губернии за 1910-1911 уч. год. - М., 1912. - 133 с.

4. Статистический обзор народного образования в Московской губернии за 1913-1914 уч. год. - М., 1915. - 111 с.

5. Фальборк Г., Чарнолуский В. Народное образование в России. - СПб., 1900. -264 с.

6. Чарнолуский В.И. Итоги общественной мысли в области народного образования. - СПб., 1906. - 79 с.

7. Чарнолуский В.И. К школьной реформе. - М., 1908. - 72 с.

8. Чехов Н.В. Народное образование в России с 60-х гг. XIX в. - М., 1912. - 224 с.


Review

Views: 88


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)