Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

PARTICIPATION OF THE STATE COUNCIL OF THE RUSSIAN EMPIREIN REFORMING THE SYSTEM OF EDUCATION IN THE FIRST QUARTEROF THE XIX CENTURY

https://doi.org/ 10.18384/2310-676X-2018-3-80-85

Abstract

In this article the author made an attempt to show the influence of the State Council of the Russian Empire on the reform of the education system in the early nineteenth century. The reform mentioned is noteworthy as it can be considered one of the first fundamental educational reforms in Russia in the early 19th century. The author dwells in detail on the analysis of the main decisions of the State Council for Education. The issue of reforming the Ministry of Public Education is highlighted separately. The issue of determining the departmental membership of public education organizations and an attempt to determine the origin of the foundations of inclusive education in Russia is given in this article in dynamics.

About the Author

Artem B. Mozzhegorov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Антология педагогической мысли России первой половины XIX в. (до реформ 60-х гг.). М.: Педагогика, 1987. 560 с.

2. Манифест 25 июня 1811 г. об «Общем учреждении министерств» // Российское законодательство X-XX вв.: в 9-ти т. Т. 6. Законодательство первой половины XIX века / Отв. ред. О.И. Чистяков. М., Юридическая литература, 1988. С. 92-134.

3. Манифест 8 сентября 1802 г. «Об учреждении министерств» // 100 главных документов российской истории [сайт]. - URL: http://doc.histrf.ru/19/manifest-ob-uchrezhdenii-ministerstv/ (дата обращения 06.05.2018).

4. Россия. Государственный совет. Архив. Архив Государственного совета: в 5-ти т. Т. 3: Царствование императора Александра I-го (1801-1810 гг.) [Ч. 2]. СПб.: 1878. 1276 стб.

5. Устав учебных заведений, подведомственных университетам (1804 г.) / Музей истории российских реформ имени П.А. Столыпина [сайт]. - URL: http://museumreforms.ru/node/13661 (дата обращения 06.05.2018).


Review

Views: 72


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)