Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

A MOTION PICTURE AS A TOOL FOR SHAPING THE INTERNATIONAL IMAGE OF A COUNTRY (A CASE STUDY OF THE FEATURE FILM “UNBELIEVABLE ADVENTURES OF ITALIANS IN RUSSIA”)

https://doi.org/10.18384/2310-676X-2021-3-184-194

Abstract

Aim. To identify the methods and techniques that can be employed in feature filmmaking to form a positive international sociopolitical image of a country. Methodology. Content analysis, historical and case study methods were utilized in the research to conduct a scientific investigation of the visual and audio (text and music) content of the film. Additionally, the locale and period of the film shooting were studied. Results. The techniques used by the filmmakers to improve the image of the USSR in the minds of foreign target audiences were identified. The methods of drawing foreign audience members’ attention to the film and the methods of shaping their positive attitude to the film and the country were established. Moreover, the film scenes related to the formation of the USSR image were classified into six types. Research implications. The methods and techniques which can be used in the cinema industry to form a positive international sociopolitical image of a country were identified. The results of the research can be applied in the filmmaking process.

About the Author

A. N. Kostiuchkov

Russian Federation


References

1. Абрамов А. В. Российский патриотизм: история и современность. М.: МГОУ, 2016. 184 с.

2. Андреев И. А. Китайское кино: контуры «мягкой силы» // Поиск: Политика. Обществоведение. Искусство. Социология. Культура. 2019. № 1 (72). С. 101-109.

3. Анхолт С. Брендинг: дорога к мировому рынку. М.: Кудиц-Образ, 2004. 272 с.

4. Багдасарян В. Э., Орлов И. Б., Мазин К. А., Федулин А. А., Шнайдген Й. Й. Советское зазеркалье. Иностранный туризм в СССР в 1930-1980-е годы: учеб. пособие. М.: Форум, 2007. 256 с.

5. Багдасарян В. Э. Эпоха Сталина: экранные нормативы // Отечественная история. 2006. № 6. С. 31-46.

6. Беляев А. М., Передня Д. Г. Образ восточных славян в современном кинематографе // Информационные войны. 2014. № 3 (31). С. 55-61.

7. Буторов С. А., Стрельцов В. В. Роль искусства и культуры в формировании международного имиджа России // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 2 (64). С. 18-26.

8. Колесникова А. Г. Формирование и эволюция образа врага периода «холодной войны» в советском кинематографе (середина 1950-х - середина 1980-х гг.): автореф. дис. … канд. ист. наук. М., 2009. 25 с.

9. Костючков А. Н. Возможности кинематографа в формировании международного имиджа страны // Вестник Брестского университета. Серия 1: Философия. Политология. Социология. 2019. № 2. С. 126-133.

10. Костючков А. Н. «Невероятные приключения итальянцев в России» (СССР, 1974) как инструмент формирования внешнего имиджа СССР // Наука - образованию, производству, экономике. Т. 1. Витебск, 2018. С. 311-313.

11. Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин: Ээстираамат, 1973. 139 с.

12. Морозова Е. В. Дегуманизация как технология формирования образа другого/чужого в политике // Среднерусский вестник общественных наук. 2015. Т. 10. № 6. С. 121-128.

13. Нгуен Т. Х. Ч. Имидж Вьетнама в американском кино (на материале трех известных фильмов) // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика. 2017. № 2. С. 139-141.

14. Оришев А. Б. Экономика и рекламные технологии: продакт-плейсмент // Бизнес и дизайн ревю. 2017. № 1 (5). С. 5.

15. Реклама за рубежом / под общ. ред. Б. Г. Карпова. М.: Прогресс, 1977. 371 с.

16. Русакова О., Грибовод Е. Информационно-коммуникативные компоненты «мягкой силы» // Международные процессы. 2019. Т. 17. № 1 (56). С. 62-72.

17. Рыбакова М. Г. Массовая культура и ее влияние на политический имидж государства: На примере США: дис.. канд. полит. наук. СПб., 2006. 183 с.

18. Рыбакова М. Г. Предпосылки формирования политического имиджа страны в условиях воздействия массовой культуры (на примере США) // Научное мнение. 2012. № 8. С. 51-58.

19. Табаринцева-Романова К. М. Эволюционные изменения концептов: «мягкая сила», культурная политика и внешнеполитический имидж // Дневник АШПИ. 2017. № 33. С. 21-25.

20. Тетерюк А. С. Кинематограф как инструмент «мягкой силы». Китайский казус // Геополитический журнал. 2014. № 5. С. 84-95.

21. Тирахова В. А. Репрезентация образа России в отечественном и зарубежном кинематографе // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 3. С. 327-333.

22. Тонян А. А. Роль кинематографа в публичной дипломатии Индии // Вестник Северо-Осетинского государственного университета имени К. Хетагурова. 2018. № 4. С. 28-34.

23. Филимонов Г. Ю. Культурно-информационные механизмы внешней политики США. Истоки и новая реальность. М.: РУДН, 2012. 408 с.

24. Филимонов Г. Ю. Роль «мягкой силы» во внешней политике США: дис.. док. полит. наук. М., 2013. 422 с.

25. Дзюба Р. М. Аналiз сприйняття iмiджу країни крiзь призму кiнофiльмiв // Гилея: научный вестник. 2015. № 92. С. 301-304.


Review

Views: 378


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)