Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

HISTORY OF RUSSIA IN THE VIEWS OF F. M. DOSTOEVSKY: THE HISTORIOSOPHY OF RUSSIAN MESSIANISM IN THE PROJECTION OF HISTORICAL NARRATIVE

https://doi.org/10.18384/2310-676X-2021-3-9-26

Abstract

Aim. To restore a holistic vision of Russian history in terms of its main periods and events both in the views of F. M. Dostoevsky and in relation to his historiosophical concept. Methodology. The methods and approaches of intellectual history were used. The Russian historical process was presented in chronological sequence in accordance with the events and phenomena that are reflected in the writer's work. The research sources were Dostoevsky's journalistic works and the corresponding draft materials. The writer's views were considered in the context of the development of Russia and the world in the 19th century. Results. Dostoevsky's historiosophical views were analysed in the projection of Russian history structured by periods. The writer's views on the history of Russia were found to be close to the Slavophil direction of historiography. The basis for Dostoevsky's understanding of the historical process was the concept of realization of Russian Christian messianism through historical events. The writer's views on the formation of ancient Russian statehood, social structure of Russia in the 17th century, reforms of Peter I, history of foreign policy of the 19th century, etc., were reconstructed. Research implications. The developed holistic presentation of Dostoevsky's historiosophical and historical views, emphasizing a special path of Russian development, based on the values of patriotism and spiritual and moral development of a human being, can be used when forming a unified concept of Russian history at the state level. The materials presented in the article can also be used in courses on history, history of philosophy, history of Russian socio-political thought, historiography, etc.

About the Author

V. N. Bagdasaryan
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Аксаков К. С. Государство и народ. М.: Институт русской цивилизации, 2009. 608 с.

2. Алексеев П. В. Восток в творческом сознании Ф.М. Достоевского периода Крымской войны // Имагология и компаративистика. 2016. № 1 (5). С. 30-34

3. Багдасарян В. Э., Реснянский С. И. Сборник «Вехи» в контексте общественной полемики о путях развития России: опыт интроспективного анализа // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: История России. 2015. № 1. С. 21-42.

4. Белова К. А. Константинополь и «Третий Рим» в «Дневнике писателя» Ф. М. Достоевского (1876-1877) // Восток в русской литературе XVII - начала XIX в. Знакомство. Переводы. Восприятие. М., 2004. 253 с.

5. Бердяев Н. А. Миросозерцание Достоевского. М.: Академический проект, 2019. 560 с

6. Бобровских Е. В. Теория «официальной» и «неофициальной» народности: С. С. Уваров и славянофилы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: История и политические науки. 2015. № 5. С. 183-190.

7. Волгин И. Последний год Достоевского. М.: Советский писатель, 1991. 544 с.

8. Волкова Е. А. Общественная деятельность, социально-исторические и религиозные взгляды Ф.М. Достоевского: дис.. док. ист. наук. Курск, 2020. 491 с.

9. Вортман Р. «Официальная народность» и национальный миф российской монархии XIX века // Культурные практики в идеологической перспективе. Россия, XVIII - начало XX века. М., 1999. С. 233-244.

10. Голосовкер Я. Э. Достоевский и Кант. Размышления читателя над романом «Братья Карамазовы» и трактатом Канта «Критика чистого разума». М.: Постскриптум, 1963. 102 с.

11. Данилевский Н. Я. Россия и Европа: Взгляд на культурные и политические отношения славянского мира к германо-романскому. СПб: Глаголь, 1995. 552 с.

12. Захарова Л. Г. Александр II и отмена крепостного права в России. М.: РОССПЭН, 2011. 718 с.

13. Иустин (Попович), препод. Философия и религия Ф. М. Достоевского. Минск, 2007. 312 с.

14. Камю А. Бунтующий человек. Философия. Политика. Искусство. М.: Политиздат, 1990. 415 с.

15. Касаткина Т. А. Достоевский как философ и богослов: художественный способ высказывания. М.: Водолей, 2019. 336 с.

16. Лазари де А. В кругу Фёдора Достоевского. Почвенничество. М.: Наука, 2004. 207 с.

17. Лаут Р. К вопросу о генезисе «Легенды Великом Инквизиторе» // Вопросы философии. 1990. № 1. С. 70-76.

18. Лаут Р. Философия Достоевского в систематическом изложении. М.: Республика, 1996. 447 с.

19. Леонтьев К. Н. Достоевский о русском дворянстве // Леонтьев К. Н. Восток, Россия и Славянство: философская и политическая публицистика. Духовная проза (1872-1891). М., 1996. С. 689-693.

20. Леонтьев К. Н. О всемирной любви. Речь Ф. М. Достоевского на Пушкинском празднике // Леонтьев К. Н. Восток, Россия и Славянство: философская и политическая публицистика. Духовная проза (1872-1891). М., 1996. С. 312-329.

21. Любятинская У. С. Исторические воззрения Ф. М. Достоевского: (По материалам «Дневника писателя»): дис.. канд. ист. наук. М.: РУДН, 2006. 193 с.

22. Малинов А. В. Панславизм как панмонголизм. Историософия национализма // Управленческое консультирование. 2017. № 10. С. 136-149.

23. Мацейна А. Великий инквизитор. СПб.: Алетейя, 1999. 378 с.

24. Пичугина О. В. Религиозно-философские основания позднего творчества Ф. М. Достоевского (1863-1881). Кемерово, 2006. 273 с.

25. Подрезов М. В. Идейные воззрения Ф. М. Достоевского на место Польши в России и мире // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2019. № 49. С. 170-176.

26. Птицын А. Н. Концепция «славянской цивилизации» Н. Я. Данилевского. Ставрополь: ПГЛУ, 2003. 164 с.

27. Сараскина Л. И. «Бесы»: роман-предупреждение. М.; Советский писатель, 1990. 480 с.

28. Семевский М. И Царевич Алексей Петрович. Исторический очерк // Иллюстрация. 1859. Т 3. С. 63-71.

29. Снигирева С. Д. Историософские воззрения Ф. М. Достоевского и демократическая концепция раскола А. П. Щапова // Litera. 2020. № 5. С. 14-26.

30. Соколова В. Ф. Тема церковного раскола в публицистике и художественном творчестве Ф. М. Достоевского // Соколова В. Ф. Старообрядчество: история, культура, современность. Т. II. М., 2005. С. 288-294.

31. Сыромятников О. И. Поэтика русской идеи в «великом пятикнижии» Ф. М. Достоевского. Пермь: Маматов, 2014. 366 с.

32. Тонких Н. В. История эволюции социально-политических взглядов Ф. М. Достоевского: дис.. канд. ист. наук. Воронеж, 2005. 253 с.

33. Устрялов Н. Г. История царствования Петра Великого. Т. 6. Царевич Алексей Петрович. М.: Директ-Медиа, 2014. 656 с.

34. Эйдельман Н. Я. Розыскное дело // Наука и жизнь. 1971. № 9. С. 104-111. № 10. С. 99-103.

35. Dowler W. Dostoevsky, Grigor’ev, and Native Soil Conservatism. Toronto: University of Toronto Press, 1982. 240 р.

36. Futrell M. Dostoyevsky and Islam (And Chokan Valikhanov) // The Slavonic and East European Review. 1979. Vol. 57. № 1. P. 16-31.


Review

Views: 123


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)