Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

N. K. KRUPSKAYA IN THE CONTEXT OF CONFLICT IN SOVIET PEDAGOGY IN THE 1920s - 1930s: HISTORY LESSONS FOR FORMING THE STRATEGIES OF EDUCATIONAL POLICY

https://doi.org/ 10.18384/2310-676X-2019-2-8-19

Abstract

In this article, the current discussion on the development of Russian education is correlated with the pedagogical discussion of the 1920s-1930s. A clash between the left-communist and neoclassical Soviet pedagogical movements in the post-revolutionary period is identified. In this context, the figure of Nadezhda K. Krupskaya as a pedagogical theorist and ideologist is considered. Krupskaya's position is interpreted as that of a supporter of pedagogical experiments. Parallels are made between her views, the practices of the Soviet school and current innovations in Russian education - a practice-oriented approach, project-based learning, metasubject education, modernized textbooks, a concept of natural learning. The influence of American pedagogy, namely J. Dewey’s philosophy of education, on Krupskaya’s pedagogical views is shown. Reasons for the failure of the pedagogical experiment in the 1920s - early 1930s are studied as history lessons for modern Russian education.

About the Author

V. E. Bagdasaryan
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Агурский М. С. Идеология национал-большевизма. М.: Алгоритм, 2003. 316 с.

2. Двенадцать решений для нового образования: доклад Центра стратегических разработок и Высшей школы экономики. М.: ВШЭ, 2018. 105 с.

3. Дьюи Д. Впечатления о Советской России // Хрестоматия по истории школы и педагогики России первой трети ХХ в. М. : АСОУ, 2009. С. 141-179.

4. Дьюи Д. Моя педагогическая вера // Свободное воспитание. 1913. № 1. С. 3-16.

5. Ильин Г. Д., Цимхес Э. М. Об антиленинской теории «отмирания школы». М.: Учпедгиз, 1931. 62 с.

6. Кершенштейнер Г. Трудовая школа. М.: Задруга, 1913. 64 с.

7. Козлова Г. Н. Воспитание в системе деятельности отечественной общеобразовательной средней школы (первая половина ХХ в.): дис. … докт. пед. наук. Н. Новгород, 2005. 364 с.

8. Коробова А. Э. Педагогические идеи Джона Дьюи и их интерпретация в отечественной педагогической теории и практике 20 - 30-х годов : дис.. канд. пед. наук. Саратов, 2000. 145 c.

9. Крупская Н. К. В швейцарской школе (Из личных впечатлений) // Крупская Н. К. Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 1. М.: АПН, 1958. С. 106-110.

10. Крупская Н. К. Вопрос о трудовой школе на Берлинском конгрессе немецких учителей // Крупская Н.К. Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 1. М.: АПН, 1958. С. 183-195.

11. Крупская Н. К. Два типа организации школьного дела // Крупская Н. К. Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 1. М.: АПН, 1958. С. 165-167.

12. Крупская Н. К. К вопросу о программах // Крупская Н. К. Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 3. М.: АПН, 1959. С. 34-44.

13. Крупская Н. К. К вопросу о социалистической школе // Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 2. М.: АПН, 1958. С. 7-18.

14. Крупская Н. К. Коллективная работа в школе (доклад на конференции учащихся ШКМ) // Крупская Н. К. Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 3. М.: АПН, 1959. С. 276-283.

15. Крупская Н. К. Народное образование и демократия // Крупская Н.К. Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 1. М.: АПН, 1958. С. 249-350.

16. Крупская Н. К. Общественно-политическое воспитание в школе II ступени // Крупская Н. К. Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 3. М.: АПН, 1959. С. 157-183.

17. Крупская Н.К. Организационное и воспитательное влияние школы // Крупская Н. К. Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 3. М.: АПН, 1959. С. 327-339.

18. Крупская Н.К. Поднять школу на высоту нашей эпохи // Крупская Н. К. Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 3. М.: АПН, 1959. С. 485-492.

19. Крупская Н.К. Учебник в массовой школе // Крупская Н. К. Педагогические сочинения в десяти томах. Т. 3. М.: АПН, 1959. С. 184-188.

20. Мак Тамани К. Воспитание по Монтессори. М.: АСТ, 2018. 160 с.

21. Маллис Г. Психоанализ коммунизма. Харьков: Космос, 1924. 87 с.

22. Монтессори М. Дом ребёнка. Метод научной педагогики. M.: Сотрудник школ, 1915. 375 с.

23. Постановление ЦК ВКП (б) от 25 августа 1931 г. «О начальной и средней школе» // Народное образование в СССР. Общеобразовательная школа. Сборник документов. 1917-1973 гг. М.: Педагогика, 1974. С. 156-157.

24. Постановление ЦК ВКП(б) от 12 февраля 1933 г. «Об учебниках для начальной и средней школы» // Народное образование в СССР. Общеобразовательная школа. Сборник документов. 1917-1973 гг. М.: Педагогика, 1974. С. 164-165.

25. Постановление ЦК ВКП(б) от 25 августа 1932 г. «Об учебных программах и режиме в начальной и средней школе» // Народное образование в СССР. Общеобразовательная школа. Сборник документов. 1917-1973 гг. М.: Педагогика, 1974. С. 162-163.

26. Сахаров В. А. «Политическое завещание» В. И. Ленина: реальность истории и мифы политики. М.: МГУ, 2003. 717 с.

27. Троцкий Л. Д. Культура и социализм // Новый мир.1927. Кн. 1. С. 166-184.

28. Фельштинский Ю., Чернявский Г. Лев Троцкий: книга четвертая. Враг № 1, 1929-1940 гг. М.: Центрполиграф, 2013. 544 с.

29. Эткинд А. М. Лев Троцкий и психоанализ // Нева. 1991. № 4. С. 183-190.


Review

Views: 149


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)