Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

HISTORIOGRAPHY OF THE LATE 1930s TO THE EARLY 1950s

https://doi.org/10.18384/2310-676X-2020-3-67-74

Abstract

Aim. To determine the theoretical and methodological significance of scientific discussions of the late 1930s to early 1950s for the problem of periodization of the centralized Russian state. Methodology and Approach. The author analyzed source materials (publications in periodicals, political speeches) and assessed the influence of their political and ideological content on the research work of historians. Results. The author establishes and summarizes the problem areas of scientific discussions of the periodization of the centralization process. The key factors that influenced the work of Marxist historians are identified. The conclusions of researchers about the criteria for and approaches to periodization are analyzed. In particular, the development of Marxist methodology is demonstrated in the period under consideration. Theoretical and/or Practical Implications. The author presents a holistic view of the problem of scientific periodization of the creation of a centralized state. The positions of leading researchers are systematized. The conclusions of the article contribute to a deeper understanding of the features of the formation of the Soviet monoconcept of domestic history.

About the Author

N. V. Tikhomirov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Дубровский А. М. Власть и историческая мысль в СССР (1930-1950-е гг.). М.: Политическая энциклопедия, 2017. 622 с.

2. Зеленов М. В. Сталин и историческая идеология в СССР в 1920-1950-е годы. СПб.: Наука, 2006. 496 с.

3. Кислицын С. А. Научная элита в системе политической власти / 3-е изд. М.: URSS, 2013. 288 с.

4. Котеленец Е. А. Битва за Ленина: новейшие исследования и дискуссии. М.: АИРО-XXI, 2017. 256 с.

5. Рейман М. Рождение державы: История Советского Союза с 1917 по 1945 год. М.: Политическая энциклопедия, 2015. 839 с.

6. Сидорова Л. А. Советская историческая наука в лицах: академик М. В. Нечкина // Российская история. 2014. № 6. С. 158-169.

7. Тихонов В. В. Московская историческая школа в первой половине ХХ века: научное творчество Ю. В. Готье, С. Б. Веселовского, А. И. Яковлева и С. В. Бахрушина. СПб.: Нестор-История, 2012. 320 с.

8. Фукс А. Н. Формирование советской моноконцепции отечественной истории и её отражение в школьном учебнике А. В. Шестакова // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: История и политические науки. 2009. № 2. С. 104-113.

9. Фукс А. Н. Школьные учебники по отечественной истории как историографический феномен (конец XVII в. - вторая половина 1930-х гг.). М.: ИИУ МГОУ, 2017. 420 с.

10. Хлевнюк О. В. Жизнь одного вождя. М.: ACT; CORPUS, 2015. 464 с.


Review

Views: 109


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)