Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

The bishop of Kolomna and Kashira Paul in the historiographical tradition of the Vyg monastery

Abstract

The bishop of Kolomna and Kashira Paul is the only russian bishop, who publicly opposed the liturgical reform of patriarch Nikon and supported the incipient old-orthodox movement during the church schism in the middle of the 17th century.
The personality of Paul provoked a special interest of the old-orthodox historians for he was considered the first martyr for the «Old Belief», the symbol of the pure Christianity and the role model. Particular care of the bishop Paul was taken by the writers of the famous old-orthodox monastery on the Vyg-river (on the White Sea coast). The original literary tradition was set here in the 18th century.
The most significant writers of this literary tradition were Andrew Denisov, Simon Denisov and Ivan Philippov. They continually mentioned Pauls name in their historical works. This name was used as justification of the old-orthodox history and as a defense of the old-orthodox theology. But throughout the 18th century the bishop Paul turned from the real historical personality into the mythological folk character.
The present article is dedicated to historiography and source studies of the works of the Vyg monastery writers and to the analysis of the alteration of the bishop Pauls image.

About the Author

D. . Urushev
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Денисов С. Виноград российский или описание пострадавших в России за древлецерковное благочестие. М., 1906.

2. Деяние Московского собора, бывшего в царских палатах в лето от создания мира 7162, от вопло- щения же Божия Слова 1654. М., 1873.

3. Житие протопопа Аввакума, им самими напи- санное, и другие его сочинения. М., 1960.

4. Зеньковский С.А. Русское старообрядчест- во: духовные движения семнадцатого века. Мuenchen, [1969] (М., 1995).

5. Историческое исследование дела патриарха Ни- кона. Ч. 2. СПб., 1884.

6. Ответы Александра диакона (на Керженце), по- данные нижегородскому епископу Питириму в 1719 году. [М.], 1906.

7. Повесть о боярыне Морозовой. Л., 1979.

8. Поморские ответы. [М.], [1995].

9. Понырко Н.В. Александр// Словарь книжников и книжности Древней Руси. Вып. 3 (XVII в.), ч. 1: А-З. СПб., 1992. С. 61.

10. Понырко Н.В. Семен Денисов Вторушин// Сло- варь книжников и книжности Древней Руси. Вып. 3 (XVII в.), ч. 3: П-С. СПб., 1998. С. 33 2- 33 5.

11. Прославление мучеников // Церковь: старо- обрядческий церковно-общественный журнал. [М.], 1911, № 43. С. 1025-1027.

12. Соловьев С.М. История России в царствование Алексея Михайловича. Т. 2// Соловьев С.М. История России с древнейших времен. Т. 11. СПб., 1861.

13. Титова Л.В. Послание дьякона Федора сыну Максиму: литературный и полемический па- мятник раннего старообрядчества. Новоси- бирск, 2003.

14. Филиппов И. История Выговской старообряд- ческой пустыни. М., 2005.

15. Юхименко Е.М. Выговская старообрядческая пустынь: духовная жизнь и литература. Т. 1. М., 2002.


Review

Views: 102


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)