Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

POLITICAL AND LEGAL ANALYSIS OF REGULATORY LOBBYING IN FOREIGN COUNTRIES

Abstract

The article reveals the features and the most effective
concepts of managing relationships between interest
groups and authorities. The author carries out comparative
research of political and legal experience of the most developed
individual countries, such as the United States, Canada,
UK, Germany and France, and supranational structures of the
European Union aimed at regulating lobbying activities, the
latter being of special interest as it possesses some features
of federation and that has its own conceptual approach to the
phenomenon. On the basis of the analysis the conclusion is
made that it is necessary to recognize and provide legislative
support in form of a concrete legal act for interest groups and
executive branch interaction.

About the Author

И. Коцан
Коми республиканская академия государственной службы и управления (г. Сыктывкар)
Russian Federation


References

1. Богдановский И.Ю. Лоббизм и право: опыт США // Современное право. 2007. № 2. С. 104-106.

2. Бодуан Ж.-П. Управление имиджем компании. Паблик рилейшнз: предмет и мастерство. М., 2001. 232 с.

3. Бореев А.В. Регулирование корпоративного бизнеса в Европейском Союзе: хроники комп- ромиссов по поддержанию полупрозрачности / Информационно-аналитическое издание Со- ветник президента. Март 2008. С. 2.

4. Вишняков В.Г. Проблемы государственного ре- гулирования лоббизма в Российской Федера- ции // Представительная власть: мониторинг, анализ, информация. 1995. № 3 (5). С. 62.

5. Давид Р. Основные правовые системы современ- ности. М., 1988. 398 с.

6. Единый Европейский Акт// Единый Европей- ский Акт. Договор о Европейском Союзе. М., 1994. 244 с.

7. Зяблюк Н.Г. Лоббизм в США как политический институт// США. Экономика. Политика. Идео- логия. 1995. № 1 (301). С. 55.

8. Канада. Закон о регистрации лоббистов // Биз- нес и политика. 1995. № 1. С. 79-84.

9. Любимов А.П. История лоббизма в России. М.: Фонд Либеральная миссия, 2005. 204 с.

10. Ниццкий договор и Хартия основных прав Ево- пейского Союза / Под общей редакцией Л.М. Энтина. М.: Изд-во НОРМА, 2003. 158 с.

11. Перегудов С.П., Лапина Н.Ю., Семенко И.С. Группы интересов и Российское государство.- М.:Эдиториал УРСС, 1999. 350 с.

12. Прохода Н. Лоббизм по-французски // Деловой мир. 1994. 2 июня. C. 7.

13. Пчелинцев С.В. Правовое регулирование лоб- бистской деятельности: канадские подходы // Вопросы государственного и муниципального управления. 2008. № 3. С. 74-81.

14. Смирнов В.В., Зотов С.В. Лоббизм в России и за рубежом // Государство и право. 1996. № 1. С. 112-120.

15. Тихомирова Е.Б. Лоббизм как специфическая форма коммуникаций с общественностью // Вестник Московского университета. Социоло- гия и политология. 2002. № 3. С. 113-128.

16. Толстых П.А. GR: практикум по лоббизму в Рос- сии. Альпина бизнес букс, 2007. 378 с.

17. Grundgesetz fur die Bundesrepublik Deutschland / Erl. von Karl-Heinz Seifert et al. - 3. Aufl. Baden- Baden: Nomos, 1988. 642 с.


Review

Views: 74


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)