Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

THE DYNAMICS OF PRESS SOCIAL FUNCTIONS IN CONTEMPORARY POLITICAL PROCESS

Abstract

The article studies the transformation of press
social functions considering their place and role in modern
political process in Russia. The print media is viewed as an
important platform for a dialogue between the public and
authorities, a political communicator and objective informing
means. To determine press social functions and their evolution
the author highlighted the specific properties of mass media
each of which was characterized with the help of the most
common type publications whose content is most relevant to
a particular social function.

About the Author

В. Иванов
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Диалог как основа участия журналистики в фор- мировании толерантного общества. URL: http:// www.interethnic.org/News/260904_3.html (дата обращения 2.09.2011).

2. Гроздова Е.В. Оппозиционная пресса в социаль- ном диалоге // Печатные СМИ. 2010. Вып. № 4. С. 20-25.

3. Концепция государственной информационной политики Российской Федерации. Одобрена на заседании Комитета Государственной думы по информационной политике и связи 15 октября 1998 г. Одобрена на заседании Постоянной па- латы по государственной информационной по- литике Политического консультативного совета при Президенте Российской Федерации 21 дека- бря 1998 г. URL:http://www.nbuv.gov.ua/law/98rugip. html (дата обращения 10.09.2011).

4. Логунов А. Роль СМИ в развитии процессов ре- гионализации России.

5. Оценки журналов и социологов. Документы. М.: Московская школа политических исследований. Вып. 23. 2000. С. 50-53.

6. Прохоров Е.П. Средства массовой информа- ции и информационная безопасность. URL: http://emag.iis.ru/arc/infosoc/emag.nsf/BPA/ 90dc503cad0f6b0dc32575bc00417alb (дата обра- щения 25.09.2011).

7. Российский рынок периодической печати. 2005 год. Состояние, тенденции и перспективы раз- вития. Федеральное агентство по печати и мас- совым коммуникациям. М., 2005. 132 с.

8. Шварценберг Р.-Ж. Политическая социология: в 3-х ч. Ч. I. / Пер. с фр. М., 1992. 200 с.

9. Communications and Political Development. Columbia and Princeton; University Presses of California, Columbia and Princeton, 1963. 300 р.


Review

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)