Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

SPEECHWRITING AS A FORM OF POLITICAL CONSULTING IN MODERN RUSSIA

Abstract

The article analyzes speechwriting, as a special
technology of political consulting. The author studies the
political speechwriting basing on the referents work with the
heads of the Soviet State and modern Russia. The author
analyses the Soviet referents main methods of work as the
predecessors of modern Russias political consultants. Particular
attention is paid to the clients influence on the political
text.
The article presents a comparative analysis of speechwriters
work with Russian presidents.The author concludes
that Russian speechwriters are under the influence of political
consumerization, the phenomenon meaning the marketization
of the political sphere.The article states that modern Russian
speechwriters are professionally inferior to the Soviet ones.

About the Author

Л. Федорченко
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Абрамов Р.Н., Кондратьев Э.В. Связи с обще- ственностью. - М.: Академический проспект, 2009.

2. Аристотель. Риторика. Поэтика. - М.: Лабиринт, 2000.

3. Ахмирова Р. Кто сочиняет речи президенту Пу- тину // Собеседник. 2006. 4 мая.

4. Билевская Э. Президент в поисках спичрайтера //Независимая газета. 2009. 30 сент.

5. Бурлацкий Ф.М. Русские государи. Эпоха рефор- мации. Никита Смелый, Михаил Блаженный, Борис Крутой. - М.: Фирма ШАРК, 1996.

6. Колесников А. Спичрайтеры: Хроника профес- сии, сочинявшей и изменявшей мир. М.: АСТ, 2008.

7. Коновалов А. Как работают спичрайтеры Мед- ведева? //URL: http://www.newsland.ru/news/ detail/id/316588/ (дата обращения к ресурсу: 06.11.2011).

8. Костиков В. Роман с президентом. - М., 1997.

9. Кривоносов А.Д. Основы спичрайтинга. - СПб.: Лаб. опер. печати факул. журналистики СПбГУ, 2003.

10. Новый спичрайтер Медведева работала в пиар- службе Газпрома //URL: http:// www.rosinvest. com/news/604850/ (дата обращения к ресурсу: 06.11.2011).

11. Пихоя Л. Ельцин знал секреты скорочтения // Деловые люди. - 2002. - № 2.

12. Политические системы и политические культу- ры Востока. /Под ред. проф. А.Д. Воскресенско- го. 2-е изд-е. - М.: АСТ, 2007.

13. Почепцов Г.Г. Коммуникативные технологии двадцатого века. М.: Рефл-бук; К.: Ваклер, 1999

14. Пшизова С.Н. От гражданского общества к сообществу потребителей: политический консьюмеризм в сравнительной перспективе (I) // Полис. 2009. № 1.

15. Пшизова С.Н. Политика как бизнес: российская версия (II) //Полис. 2007. № 2.

16. Сайтэл Ф.П. Современные паблик рилейшнз. - М.: Имидж-контакт, 2002.

17. Указ Президента РФ от 28.09.2004 № 1246 Об утверждении Положения о Референтуре Прези- дента Российской Федерации //Собрание зако- нодательства Российской Федерации от 2004 г. № 40. - Ст. 3930.

18. Фрумкин К. Рынок вредных советов //Компа- ния. 05.09.2011. №32 (669).

19. Цицерон. Избранные сочинения. - М.: АСТ; Харьков: Фолио, 2000.

20. Шубин А.В. Золотая осень, или Период застоя. СССР в 1975-1985 гг. - М.: Вече, 2008.

21. Юханов Н.С. PR-технологии и политическое консультирование в российской политике. - М.: РУДН, 2008.

22. Duolio D. For Better or Worse? How Political Consultants are Changing Elections in the United States.

23. - N.Y., 2004.

24. Helitzer M. Political speeches in the practice of political communication. Guido H. Stempel ed., Englewood Cliffs. - N.J.: Prentice Hall, 1995.

25. Lambeth B.S. The Warrior Who Would Rule Russia. A Profile of Aleksandr Lebed. Santa Monica, 1996.

26. Mellone A., Gregorio L. The Childhood of an Approach: Political Marketing in Italy // Journal of Political Marketing. 2004. - Vol. 3. - № 3.

27. Pelmutter David D. The manship school guide to political communication. - Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1999.


Review

Views: 388


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)