Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

ORGANIZATION MODEL OF ZEMSKY PRIMARY SCHOOL IN CONTEXTOF PROBLEMS OF MODERN RUSSIAN EDUCATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-676X-2017-2-56-63

Abstract

The article discusses the key problems of modern Russian education related to the effects of modernization on the way of universalization and integration into the common European educational space without regard to the traditional pedagogic system. The authors believe it resulted not only in spiritual and moral degradation of an individual and the society, but there appeared a threat to the national security. As a possible alternative the scientists suggest to draw attention to the experience of the zemsky (county) school, created in a crucial period of national history. In the article the example of such educational model of early XX century in central provinces in Russia is presented. In this work the attention is paid to the system of its organization, its goals and approaches to teaching, as well as to the teaching staff providing.

About the Authors

Olga V. Rozina
Moscow Region State University
Russian Federation


Tatyana I. Volkova
Yaroslavl State University im.P.G. Demidov
Russian Federation


References

1. Балдин К.И. Земские школы Ивановского края: конец ХIХ - начало ХХ вв. Иваново: Юнона, 2000. 419 с.

2. Важенин А.Г, Галкин П.В. Московское земство в начале ХХ века: из опыта регионального самоуправления. М.: МГОУ, 2004. 175 с.

3. Волкова Т.И. Российское земство и социокультурная модернизация страны в начале ХХ века (по материалам губернии Центральной России). Ярославль: Издательское бюро ВНД, 2012. 226 с.

4. Доходы и расходы земств 34-х губерний по сметам на 1906 год. СПб.: Тип. Н.Я. Стойковой, 1909. 317 с.

5. Иерусалимская С.Ю. Народное образование в Угличском крае в ХIХ-начале ХХ вв.: от приходских училищ к всеобщему обучению. Ярославль: Ремдер, 2006. 279 с.

6. Начальные училища ведомства Министерства народного просвещения в 1914 г. Пг.: Тип. М.П. Фроловой, 1916. 77 с.

7. Педагогическая хроника. Съезд по вопросам начальной школы в Москве // Русская школа. 1901. № 3. С. 76-90.

8. Розина О.В. Современный человек и его нравственный компас // Православная культура в школе: уроки нравственности [Вып. I. Человек в современном мире]: Сборник статей и методических материалов педагогов России, республик Беларуси и Украины / Отв. редактор О.В. Розина. М.: МОО «Союз православных женщин», 2015. С. 13-25.

9. Розина О.В. Цивилизационный выбор Руси в зеркале современного образования // Семья в России: вчера, сегодня, завтра (по материалам Международной очно-заочной научно-методической конференции, проведенной 28-29 мая в Костроме). Кострома: ТЕМП-М, 2015. С. 69-75.

10. Системный кризис отечественного образования как угроза национальной безопасности России и пути его преодоления: проект / В.И. Слободчиков, И.В. Королькова, А.А. Остапенко и др. М.: РИСИ, 2016. 142 с.

11. Слобожанин М. Школа жизни (Из воспоминаний сельского учителя) // Наблюдатель. 1893. № 12. С. 119-153.

12. Философский энциклопедический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1983. 840 с.

13. Чехов Н.В. Народное образование в России с 60-х годов ХIХ века. М.: книгоиздательство «Польза» В. Антик и Ко, 1912. 224 с.


Review

Views: 101


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)