Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

THE ROLE OF SCHOOL HISTORY EDUCATION IN THE POLITICAL SOCIALIZATION OF STUDENTS

https://doi.org/ 10.18384/2310-676X-2018-1-111-124

Abstract

School historical education in Russia is considered as an instrument of political socialization of a personality. The author singles out modern factors changing the content of political socialization. Among them: the impact of globalization processes, development of information and communication technology, ideological and political diversity and controversial policy of the media. It is stated that in such conditions it is school where the value attitudes of modern youth should be molded through the positive interpretation of native history. The attitudes should be oriented on strengthening of the state and society consolidation. Used by the author in the study, comparative-historical and problem-chronological methods allowed to come to the conclusion that despite temporary underestimation of the role of school history education in the upbringing of the younger generation, which took place in the 1920s or the 1990s, there was a change to the government’s growing awareness of this instrument significance for the political socialization of the youth. The article highlights the shortcomings inherent in modern school historical education. The ways to eliminate them are mentioned.

About the Author

Vitaliy A. Kurkin
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Андреева Г.М. Социальная психология. М.: Аспект Пресс, 2001. 290 c.

2. Багдасарян В.Э. Антироссийские исторические мифы. М.: Питер, 2016. 270 с.

3. Багдасарян В.Э., Абдулаев Э.Н., Клычников В.М., Ларионов В.Э., Морозов А.Ю., Орлов И.Б., Строганова С.М. Школьный учебник и государственная политика. М.: Научный эксперт, 2009. 376 с.

4. Бычков Д.В. Особенности процесса политической социализации молодежи в современном российском обществе // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 49. С. 35-40.

5. ВЦИОМ: более 80% россиян гордятся историей, наукой и армией страны // РИА-Новости [сайт]. - URL: https://ria.ru/society/20160916/1477090931.html (дата обращения: 02.02.2018).

6. Вяземский Е.Е., Болотина Т.В. Третий Всероссийский съезд учителей истории и обществознания: информационный повод к осмыслению системы историко-обществоведческого образования в российской школе // Современное дополнительное профессиональное педагогическое образование. 2016. № 2. С. 137-146.

7. Гордость и стыд // Левада-Центр [сайт]. - URL: https://www.levada.ru/2017/03/01/ (дата обращения: 01.02.2018).

8. Громов И. А., Мацкевич И.А., Семенов В.А. Западная теоретическая социология. СПб.: «Издательство ДНК». 2003. 286 с.

9. Иванников Б.Д., Панкратов А.В., Сергеев В.В. Личность в политической сфере: социализация в контексте проблем безопасности современного российского общества. Ставрополь: [б/и], 2003. 268 c.

10. Комлева Н.А. Глобальная консциентальная война: основные тренды // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2015. № 2. С. 1-17.

11. Лихачева Н. Написать историю // Российская газета. 2016. 12 апр.

12. Мосоликов С.А. Пропрезидентские молодежные объединения современной России: основные направления деятельности // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2016. № 4. С. 1-19.

13. Политическая культура: теория и национальные модели / Отв. ред. К.С. Гаджиев; сост. Д.В. Гудименко. М.: Интерпракс, 1994. 351 с.

14. Референдум о статусе Крыма (2014) // ВикипедиЯ [сайт]. - URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/ (дата обращения: 02.02.2018).

15. Рубчевский К.В. Социализация личности: интериоризация и социальная адаптация // Общественные науки и современность. 2003. № 3. С. 147-151.

16. Савельева И.М. Перекрестки памяти // Хаттон П. История как искусство памяти. СПб.: Владимир Даль, 2003. С. 398-421.

17. Тощенко Ж.Т. Историческое сознание и историческая память. Анализ современного состояния // Новая и новейшая история. 2000. № 4. С. 3-15.

18. Федорова Н.Г. Историческое сознание, историческая память и учебник истории: взаимосвязь и взаимовлияние (к вопросу о формировании социальной идентичности средствами школьного обучения) // Вестник Чувашского университета. 2007. № 4. С. 40-46.

19. Grenstein F. A note on the Ambiguity of “political socialization”: definitions, criticism and strategies of inquiry // Journal of Politics. 1970. Vol. 32. Pp. 969-978.

20. Merelman R.M. Revitalizing Political Socialization // Hermann M. (ed.) Political Psychology. San-Francisco: Jossey-Bass, 1986. Pp. 279-319.

21. Washburn Ph. A Life Course Model of Political Socialization // Politics and Individual. 1994.Vol. 4. № 2. Pр. 1-26.


Review

Views: 110


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)