Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: History and Political Sciences

Advanced search

POLITICAL FUNCTIONS OF SOCIAL ADVERTISING: WORLD EXPERIENCE

https://doi.org/ 10.18384/2310-676X-2018-2-143-151

Abstract

The purpose of the article is to study the problem of political functionality of social advertising in the perspective of foreign experience. It is shown that social advertising has political functions in many countries for a certain reason - the main impulse is reported by the state. Otherwise it happens with active cooperation of the state and commercial sectors. Among the political functions of social advertising there are: the function of the power and the existing public order legitimization; political-axiological; civil-patriotic; electoral and lobbying functions. The author analyzes the way social advertising shapes the political agenda in the United States, China, Japan, South Korea, Germany, France and Switzerland. It is concluded that at present there is a serious risk of purposeful politicization of social advertising subjects, which can consolidate stable negative political stereotypes, "images of the enemy" in society.

About the Author

Evgeny V. Martynov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Багдасарян В.Э., Сулакшин С.С. Высшие ценности российского государства. М.: Научный эксперт, 2012. 624 с.

2. Багдасарян В.Э. Ценностные основания государственной политики. М.: ИНФРА-М, 2018. 286 с.

3. Базаров А.Б. История развития социальной рекламы в России и США // Формы и методы социальной работы в различных сферах жизнедеятельности Материалы II Международной научно-практической конференции. Улан-Удэ. 2013. С. 34-36.

4. Борискина А.Н., Храмцова А.Д., Рольгайзер А.А. Особенности французской социальной рекламы // Концепт. 2017. № 1. С. 116-121.

5. Гладких Н.Ю., Вайнер В.Л. Особенности модели функционирования социальной рекламы Южной Кореи // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение: вопросы теории и практики. 2014. № 3-2 (41). С. 54-58.

6. Гомельская В.Ю. Политические функции социальной рекламы в современной России // Общественные науки и современность. 2013. № 6. С. 75-84.

7. Домашние тираны. Социальная реклама против семейного насилия // 2social [сайт]. - URL: http://www.2social.info/domashnie-tiranyi-sotsialnaya-reklama-protiv-semejnogo-nasiliya/ (дата обращения: 07.02.2018).

8. Жердева О.Н., Буряк А.В., Романова М.А., Жердев А.Е. Социальная реклама: психолингвистический аспект (на примере социальной рекламы в Алтайском крае и Германии) // Современные научные исследования и разработки. 2017. № 3 (11). С. 108-112.

9. Паначева А.С. Проблематика социальной рекламы в Японии // Экономика и менеджмент: от теории к практике. Ростов-на-Дону. 2015. С. 101-103.

10. Троценко Л.А., Хуан М. Социальная реклама на китайском телевидении // Ученые заметки ТОГУ. 2016. Т.7. № 2. С. 340-343.

11. Федорченко С.Н. Политическое кодирование: постановка проблемы и компаративистика коммуникационных технологий управления массовым сознанием // Журнал политических исследований. 2017. Т. 1. № 3. С. 44-78.

12. Филиппова А.В. Стереотипизация образа женщины в политической прессе Германии мирного времени (на примере креолизованных текстов) // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. № 7 (148). С. 126-129.

13. Чжан Ж. Социальная реклама в Китае как инструмент государственной социальной политики // Вестник Университета Российской академии образования. 2010. № 4. С. 14-17.


Review

Views: 106


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5156 (Print)
ISSN 2949-5164 (Online)