Education as an institutional structure
Abstract
institutional structure, which has got a lot of social
functions to carry out. In this article it is regarded as
an adoption process of knowledge and science, which
had been stored by the humanity, as mastering of
abilities and skills. The main function of education is
safeguarding of economic, social, humanitarian and
cultural progress of the society.
According to historical analysis, there is
dialectical interdependence between education and
socialization. Education plays an important role in
moulding of personality, the all-round development
of individuality and its social integration. At the same
time, socialization is closely connected with the
educational process.
References
1. Блинников Л.В. Великие философы: Словарь-справочник. - М.: Логос, 1999. - С.12.
2. История политических и правовых учений. - М.:- Компания Спутник+, 2000. - С.32.
3. Платон. Соч. в 4 тт. Т. 3. - М., 1994. - С.126.
4. Аристотель. Соч. В 4 тт. - Т. 3. - М., 1983. - С.376.
5. Кант И. Сочинения. Соч. В 6 томах. - Т. 3. - М., 1963. - С.107.
6. Примечание: Философия образования оформилась в самостоятельную дисциплину во второй половине ХХ в. Она рассматривает, как происходит умствен- ное и нравственное развитие человека в культур- ной среде и как может (и должна) содействовать этому процессу система образования.
7. Гусинский Э.Н., Турчанинова Ю.И. Введение в философию образования. - М.: Логос, 2001. - С.224.
8. Философский энциклопедический словарь. - М., 2001. - С.311.
9. Гадамер Х.-Г. Истина и метод. - М., 1988. - С.51.
10. См.: Там же. - С.54.
11. Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. - М., 1995. - С.378.
12. Советский энциклопедический словарь. - С.907.